Home Nieuws Vijf lessen van een ex-thuiszitter. Les 1
1 juni 2018Vijf lessen van een ex-thuiszitter. Les 1

Jan-Willem (16, autisme-diagnose, 4-vwo) zat tijdens zijn schoolloopbaan meerdere keren thuis. In verband met de Landelijke Actieweek Thuiszitters beschrijft hij in vijf essays wat er volgens hem beter kan in het onderwijs. Vandaag les 1.

  Essay Ex-thuiszitter (1)    

‘Je wordt als het ware in een zelf-bestendigende cyclus van moeheid geworpen die alleen maar onderbroken wordt door een sporadische vakantie of een milde burn-out.’

Één van de verontrustende aspecten van ons onderwijssysteem schuilt in de schooltijden. Scholen beginnen veel te vroeg en eindigen veel te laat. Halfnegen of vroeger als begintijd is volstrekt absurd. Het brein van een individu in de adolescentie kan ernstig worden aangetast door te vroege schooltijden. Daarenboven zorgen de vroege schooltijden onder andere voor een verslechtering van de prestaties van leerlingen, tasten ze de gezondheid van leerlingen aan als gevolg van slaaptekort, maken ze leerlingen minder sociaal, verhogen ze de kans op mentale ziektes en instigeren* ze gedragsproblemen. Een experiment uitgevoerd in Engeland, waarbij een aantal scholen een paar uur later dan gebruikelijk begon, liet zien dat leerlingen beter presteerden en socialer werden. Dit alles heeft te maken met het circadiaans ritme. Dit is een soort intrinsieke biologische klok die bij individuen in de adolescentie wat later staat afgesteld dan halfnegen of vroeger. Wat dit probleem alleen nog maar verergert zijn de late eindtijden. Te vroeg beginnen met school in combinatie met laat in de middag eindigen zorgt ervoor dat het leerlingen heel lastig wordt gemaakt om een hele dag productief te functioneren.

Abominabele starttijden

Los van de noodzaak van vrije tijd, is dit systeem ontzettend inefficiënt. Als gevolg van de te vroege begintijden zakken leerlingen in de middag helemaal in; ik ervaar dit zelf elke schooldag. Het is op dat moment ontzettend lastig om lessen actief te volgen of opdrachten te maken. Daarnaast beperken lange schooldagen de vrije tijd die je thuis hebt, terwijl je die vrije tijd hard nodig hebt om uit te rusten. Je wordt als het ware in een zelf-bestendigende cyclus van moeheid geworpen die alleen maar wordt onderbroken door een sporadische vakantie of een milde burn-out. Scholen kunnen onmogelijk verwachten dat hun abominabele starttijden in conjunctie** met hun verfoeilijk late eindtijden helpen om de productiviteit, de gezondheid of het geluk van kinderen te bevorderen. Het is volstrekt crimineel als je jouw gehele jeugd geforceerd wordt mee te draaien in een systeem dat regelrecht tegen je genetische compositie ingaat. Mijn advies: later dan 10 uur beginnen en uiterlijk om 3 uur eindigen. Scholieren hebben recht op vrije tijd en rust net als alle andere mensen.

* opwekken** combinatie

Morgen, 5 juni 2018, volgt les 2.

Sluiten
Word nu lid!