Home Agenda Themabijeenkomst Meppel – Thuiszitters en Autisme
Themabijeenkomst Meppel – Thuiszitters en Autisme
4 november 202519:30 - 21:30
Drenthe, OverijsselWijkcentrum De Koeberg, Rembrandtplein 83, Meppel

Steeds meer kinderen en jongeren met autisme zitten (tijdelijk) thuis zonder passend onderwijs. De redenen zijn uiteenlopend, maar de zorgen zijn groot – bij ouders, scholen en hulpverleners.

Op deze thema-avond van NVA Steenwijkerland-Meppel gaan we met elkaar in gesprek over dit groeiende probleem. Wat zijn de oorzaken van het thuiszitten? Wat hebben deze kinderen nodig? Waar kan je als ouder/verzorger terecht? Wat zou je kunnen doen om het te voorkomen?

Met bijdragen van: Lisa van Hees. Lisa is van origine leerkracht basisonderwijs en gespecialiseerd in hoogbegaafdheid, met ervaring in plusklassen, particulier onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs. Met haar leercoachingspraktijk LerenBijLies begeleidt ze kinderen en jongeren (8-18 jaar) die vastlopen, extra uitdaging nodig hebben, neurodivergent zijn of even tijd nodig hebben om te landen, door te werken aan zelfvertrouwen, zelfcompassie en leerstrategieën. Haar persoonlijke ervaring met ADHD en uitdagingen binnen het onderwijs vormt de basis voor haar aanpak, waarbij ze altijd start vanuit de talenten en interesses van het kind.

Deze bijeenkomst is bedoeld voor ouders, verzorgers, leerkrachten, intern begeleiders, zorgverleners en iedereen die betrokken is bij kinderen met autisme.

Inloop is vanaf 19.15 uur, we starten om 19.30 uur

Entreeprijs:
voor leden €3 / voor niet leden €7 (inclusief 2x koffie/thee). Betaling zal via QR code zijn.

Aanmelden via:
nva.steenwijkerland@autisme.nl of nva.meppel@autisme.nl en vergeet dan niet je lidnummer te vermelden.

Meer info: hou onze nieuwsbrief en/of sociale media in de gaten voor meer informatie, ook over andere activiteiten van NVA Steenwijkerland-Meppel

 

Meer of Lies van Hees:

Mijn naam is Lisa van Hees. Van origine ben ik leerkracht in het basisonderwijs. Later specialiseerde ik mij in hoogbegaafdheid en gaf ik drie jaar lang les in de plusklas. Ook werkte ik in het particulier onderwijs met thuiszittende kinderen en jongeren, stond kort in het voortgezet speciaal onderwijs en ben inmiddels gestart met mijn eigen leercoachingspraktijk: LerenBijLies.

Met LerenBijLies begeleid ik kinderen en jongeren (8 t/m 18 jaar) bij het leren. Zij kunnen bij mij terecht wanneer ze vastlopen, extra uitdaging of juist ondersteuning nodig hebben, wanneer ze anders denken (neurodivergent) of simpelweg even tijd en ruimte nodig hebben om te landen voordat ze weer aan schoolwerk beginnen.

Ik coach door in te zetten op het vergroten van zelfvertrouwen, het ontwikkelen van zelfcompassie en het leren leren. Dat doe ik bijvoorbeeld door samen te ontdekken wat iemands leervoorkeuren zijn, verschillende leerstrategieën aan te leren en executieve vaardigheden te trainen. Altijd vertrek ik vanuit wat kinderen en jongeren leuk vinden of waar ze goed in zijn. Vanuit die talenten kijken we naar wat nog lastig is.

Zelf kreeg ik op mijn 25e de diagnose ADHD en liep ik als kind meermaals vast in het onderwijssysteem. Vanuit die persoonlijke ervaring, gecombineerd met mijn kennis en expertise, heb ik besloten kinderen en jongeren te ondersteunen voor wie – net als destijds voor mij – het onderwijs niet vanzelfsprekend aansluit.

Sluiten
Word nu lid!