Home Over autisme Levensfases Autisme bij pubers Ontwikkeling en identiteit Weten wie je bent

Weten wie je bent

Kinderen van 12 tot en met 17 jaar

Jongeren met autisme tussen 12 en 18 jaar die worstelen met de vraag wie ze nou eigenlijk zijn, kunnen verschillende uitdagingen ervaren. Autisme kan het moeilijk maken om sociale signalen te begrijpen en om te gaan met veranderingen, waardoor het ontdekken van hun identiteit een complex proces kan zijn. Deze jongeren kunnen zich anders voelen dan hun leeftijdsgenoten en kunnen moeite hebben om zichzelf te begrijpen en hun eigen interesses en behoeften te identificeren.

Zelfacceptatie

Het kan nuttig zijn voor hen om ondersteuning te krijgen van professionals, zoals therapeuten of mentoren, om hen te helpen bij het verkennen van hun identiteit en het ontwikkelen van een gevoel van eigenwaarde en zelfacceptatie. Daarnaast kunnen peer-ondersteuningsgroepen (groepen met leeftijdsgenoten en gelijkgestemden) en activiteiten die passen bij hun interesses en talenten ook waardevol zijn in dit proces. Daarbij kun je ook gebruik maken van de PEERS®-app, die zowel op Android als IOS beschikbaar is.

De Academische Werkplaats Autisme (AWA) (zie Projectgroep 1: Omgaan met (je eigen) autisme) heeft onderzocht wat van belang is als je jezelf wil leren kennen en dat verwerkt in onderstaand schema:

Infographic AWA Omgaan met je autisme‘Een identiteit ontwikkel je vooral door sociale ervaringen. Mensen met autisme die sociale situaties mijden, hebben daardoor minder kansen om hun identiteit te ontwikkelen. Ze lopen sociale leermomenten mis”, vertelt AWA-onderzoeker Benjamin de Graaff in Autisme Magazine. In dit interview vertelt hij over de podcastserie die hij voor AWA gemaakt heeft. Je vindt hier de drie podcasts. Onderwerpen zijn Jezelf (niet) zijn, Zelfontwikkeling – De impact van de diagnose en Jezelf leren kennen.

Anders zijn

In het boek Vind je eigen weg met jouw autisme van Suzanne Rouwhorst staat meer over autisme bij kinderen en anders zijn. Het boek is geschreven voor tieners, om zelf te lezen. Maar het kan ook goed gebruikt worden in psycho-educatie, (voor en) door ouders, leraren en andere professionals.

‘Als je autisme hebt, werken jouw hersenen anders dan bij de meeste mensen. Je verwerkt informatie op een andere manier. In je kinderjaren bepalen volwassenen wat jij nodig hebt. Maar als je in de bovenbouw van de basisschool komt, of naar het voortgezet onderwijs gaat, is het belangrijk dat je zélf weet wat jouw autisme inhoudt. Je begrijpt jezelf dan niet alleen beter, maar kunt ook aan anderen uitleggen wat je nodig hebt om je goed te voelen en hoe jij het beste kunt leven, werken en leren. Dit boek helpt je daarbij! Je leert meer over autisme in het algemeen, en door het beantwoorden van de vragen aan het eind van ieder hoofdstuk, zeker ook over jouw autisme. Met dit boek ga je op zoek naar signalen en wegwijzers die jij kunt gebruiken om je eigen weg hierin te vinden.’

 

Sluiten
Word nu lid!