Omgaan met stress
Kinderen van 12 tot en met 17 jaarHet omgaan met stress is voor tieners met autisme tussen 12 en 18 jaar vaak een belangrijke uitdaging. Hier zijn enkele strategieën die hen kunnen helpen:
- Identificeren van stressoren
Help tieners met autisme om hun stressoren (triggers die stress opleveren) te identificeren, zoals veranderingen in routines, sociale interacties, of sensorische overprikkeling. Door deze stressoren te herkennen, kunnen ze proactief maatregelen nemen om ermee om te gaan.
- Stresssignalen herkennen
Leer tieners om de fysieke en emotionele signalen van stress te herkennen, zoals verhoogde hartslag, spanning in het lichaam, angstgevoelens of prikkelbaarheid. Het bewustzijn van deze signalen kan hen helpen om op tijd te reageren.
- Ontspanningstechnieken aanleren
Moedig tieners aan om ontspanningstechnieken te gebruiken, zoals diepe ademhaling, progressieve spierontspanning, meditatie of mindfulness. Deze technieken kunnen helpen om de stressrespons te verminderen en een gevoel van kalmte te bevorderen.
- Structuur en voorspelbaarheid bieden
Voor veel tieners met autisme zijn structuur en voorspelbaarheid belangrijk. Zorg voor een duidelijke dagindeling en communiceer eventuele veranderingen van tevoren om onverwachte stress te minimaliseren.
- Omgaan met sensorische prikkels
Help tieners omgaan met sensorische prikkels die stress kunnen veroorzaken, zoals fel licht, harde geluiden of sterke geuren. Denk aan bijvoorbeeld ruisonderdrukkende (noise cancelling) koptelefoons, zonnebrillen of stressballen. Overmatig gebruik van dit soort hulpmiddelen kan overigens wel extra gevoeligheid voor prikkels in de hand werken.
- Zelfzorg bevorderen
Stimuleer tieners om goed voor zichzelf te zorgen door voldoende te slapen, gezond te eten, regelmatig te bewegen en voldoende ontspanningstijd in te plannen.
- Hulp zoeken
Moedig tieners aan om hulp te zoeken wanneer ze overweldigd zijn. Dit kan variëren van praten met een vertrouwenspersoon op school tot het raadplegen van een professionele hulpverlener.
Door jongeren met autisme tussen 12 en 18 jaar te ondersteunen bij het identificeren van stressoren, herkennen van stresssignalen, aanleren van ontspanningstechnieken, bieden van structuur, beheren van sensorische prikkels, bevorderen van zelfzorg en aanmoedigen van het zoeken naar hulpbronnen, kunnen ze effectiever leren omgaan met stress en hun welzijn verbeteren.
Meer lezen
- Meer informatie over autisme en stress vind je hier op de website van de NVA.
Boeken over stressvermindering
- Meer rust en minder stress bij autisme, door Marja Boxhoorn
- Minder stress, minder autisme, door Marjon Kuipers-Henken & Saskia Buma
- Overprikkeling voorkomen, door Barbara de Leeuw
- Mindfulness bij volwassenen met autisme, door Annelies Spek
- Overprikkeld brein, door Charlotte Labee
Blog
- Stress verminderen, door Henri Mandemaker