Minister Mariëlle Paul (VVD) van primair en voortgezet onderwijs wil met de Nederlandse Vereniging voor Autisme (NVA) bespreken wat kinderen en jongeren met autisme nodig hebben in het onderwijs. Dat zei de minister vandaag in het debat over passend onderwijs in de Tweede Kamer.
Tijdens het debat reageerde minister Paul op een vraag van D66-Kamerlid Ilana Rooderkerk of er voor kinderen met autisme een aparte aanpak moet komen, net zoals die er voor hoogbegaafdheid is. Zo’n aanpak zou uitval van leerlingen met autisme moeten voorkomen. Paul: “Het is heel schrijnend dat zoveel kinderen met autisme thuiszitten en niet de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben. Het rapport van de Nederlandse Vereniging voor Autisme waar u naar verwijst, vraagt terecht om aandacht. We gaan zeker met de NVA het gesprek aan over hun rapport, nog volgende maand, om te kijken wat er nog meer nodig is en welke specifieke acties we zouden kunnen nemen om deze doelgroep beter te helpen.”
Onderzoek thuiszitters
De minister verwees naar het rapport ‘Als iedereen naar school kan behalve jij’ dat we vorige week publiceerden. Daaruit blijkt dat één op de zes kinderen met autisme niet naar school gaat, wat grote negatieve gevolgen heeft voor deze kinderen en hun familie. De NVA-publicatie kreeg de afgelopen tijd veel aandacht, onder meer van Tweede Kamerleden. Dit was mede te danken aan onze actieve ambassadeur Elijah Delsink, voorzitter van belangenorganisatie LBVSO.
De NVA wil snel meer aandacht en geld voor de ondersteuningsbehoeften van kinderen en jongeren met autisme in het onderwijs, ook bij lerarenopleidingen. Daarnaast is het belangrijk dat de Tweede Kamer haast maakt met de behandeling van het wetsvoorstel leerrecht. Dit voorstel zorgt ervoor dat alle kinderen onderwijs kunnen krijgen, op school of ergens anders. Ook is het nodig om de fysieke omgeving van scholen toegankelijk te maken voor leerlingen met autisme, bijvoorbeeld door het creëren van voldoende rust- of stilteruimtes.
De NVA vindt het belangrijk dat alle huidige thuiszitters passend onderwijs kunnen volgen: op school, thuis of op een andere plek in de buurt. Ook als er sprake is van een vrijstelling. Over al deze punten gaan we binnenkort graag met de minister in gesprek. De afspraak is inmiddels gemaakt.
Het debat over passend onderwijs is hier terug te kijken.