Nieuwsberichten
Home Nieuws Chantal Goedertier is beste vso-leraar
29 januari 2019 - 'Klas 5 is hun laatste strohalm'Chantal Goedertier is beste vso-leraar
Minister Slob en Chantal Goedertier

Chantal Goedertier is uitgeroepen tot beste leraar van het (voortgezet) speciaal onderwijs. ‘Mijn leerlingen willen zonder uitzondering een leven dat zo normaal mogelijk is, zonder jeugdzorg en psychiatrie.’

De van oorsprong Vlaamse Chantal Goedertier (46) werd afgelopen zaterdag uitgeroepen tot beste leraar van het (voortgezet) speciaal onderwijs tijdens de Nationale Onderwijs Tentoonstelling (NOT) in Utrecht.

Goedertier werkt in Amsterdam in ‘klas 5’ van School2Care, een onderdeel van onderwijsinstelling Altra. Hierin zitten in totaal negen leerlingen die ook dagbehandeling volgen bij De Bascule, het Amsterdamse academische centrum voor kinder- en jeugdpsychiatrie. ‘Het gaat om jongeren van 12 tot 18 jaar die uit de boot zijn gevallen in het speciale onderwijs’, zegt Goedertier. ‘Klas 5 is hun laatste strohalm. Velen van hen en zijn al maanden niet meer naar school geweest. Ze waren thuiszitter, zaten in de gesloten jeugdzorg of in een instelling voor jeugddetentie.’

Goedertier wil de leerlingen vooral laten ervaren dat school een veilige plek kan zijn. ‘Dat doe ik vooral door heel veel geduld met ze te hebben en ze eerst goed te laten landen. En door ze de het vertrouwen terug te geven dat ze in staat zijn om te leren.’

Volgens Goedertier kregen de leerlingen in het (voortgezet) speciaal onderwijs veelal niet de ondersteuning die ze nodig hadden. ‘Bijvoorbeeld doordat hun gedragsproblemen in de klas een te grote rol speelden. Als een leerling kwaad of onrustig wordt op school, dan is daar doorgaans weinig begrip voor – het leidt er vaak toe dat de leerling wordt gedwongen om de school te verlaten.’ 

Het niveau van de leerlingen van klas 5 loopt sterk uiteen, van praktijkschool tot vmbo-t. ‘Daarom krijgen ze allemaal een onderwijsprogramma op maat, aangepast aan hun eigen niveau en leerstijl.’ Goedertier geeft zelf meerdere vakken: rekenen, Nederlands, Engels Maatschappijleer, Geschiedenis en Aardrijkskunde.

Volgens de NOT- jury zoekt Goedertier naar ‘samenwerking tussen jeugdhulp en het reguliere onderwijs’. Dat doet ze heel bewust want de droom van veel van haar leerlingen is om uiteindelijk in het reguliere onderwijs terecht te komen. Goedertier: ‘Ze willen zonder uitzondering een leven dat zo normaal mogelijk is, zonder jeugdzorg en psychiatrie. Dat lukt meestal niet meteen, daarvoor hebben ze vaak een te zwaar dossier. Maar soms wél via een tussenstop in het voortgezet speciaal onderwijs. Daar maak ik mij sterk voor.’

Door onze redacteur Julie Wevers