Home Nieuws Vijf lessen van een ex-thuiszitter. Les 2
4 juni 2018Vijf lessen van een ex-thuiszitter. Les 2

Jan-Willem (16, autisme-diagnose, 4-vwo) zat tijdens zijn schoolloopbaan meerdere keren thuis. In verband met de Landelijke Actieweek Thuiszitters beschrijft hij in vijf essays wat er volgens hem beter kan in het onderwijs. Vandaag les 2.

  Essay Ex-thuiszitter (2)    

‘Huiswerk duidt erop dat scholen de leerstof zo inefficiënt behandelen dat leerlingen er ook thuis mee opgescheept zitten.’

Ik ben voorstander van een duidelijke barrière tussen school en niet-school. Huiswerk maakt daar flagrant inbreuk op. Het tast de vrije tijd en het sociale leven van leerlingen aan. Kinderen hebben recht op sociale vrijheid oftewel: tijd om zelf in te delen. Huiswerk steekt hier een vervelend stokje voor. School is school, thuis is thuis. Het leven van een tiener zou niet volledig om school moeten draaien, maar huiswerk zit hier ernstig in de weg. Daarenboven duidt huiswerk erop dat scholen de leerstof zo inefficiënt behandelen dat leerlingen er ook thuis mee opgescheept zitten. Scholen geven te veel repetitieve opdrachten op en te veel leerwerk om de overvloed aan gestandaardiseerde toetsen voor te bereiden. Tegelijkertijd wordt de vrije tijd van leerlingen steeds verder ingeperkt. Hierdoor wordt het veel te moeilijk gemaakt om een hobby of sport consistent te beoefenen.

MaatschappijvervreemdingHuiswerk is geen noodzaak, het is quasi-kindermishandeling die het sociale leven van leerlingen overal ter wereld verkankert. Huiswerk moet een uitzonderingsmethode worden die alleen gebruikt kan worden als er geen andere opties meer zijn. De kritiek op huiswerk wordt niet alleen geuit door tieners die zogenaamd te lui zijn om thuis te werken. Hoewel er wetenschappelijk gezien voordelen zitten aan huiswerk, zijn er evenveel of misschien wel meer nadelen, zeker als men huiswerk in grote hoeveelheden opgeeft. Toch lijkt dit tegenwoordig veel te vaak het geval te zijn. Bij mij op school – ik zit in de vierde klas van het vwo – verwachten ze bijvoorbeeld dat leerlingen gemiddeld anderhalf uur per dag huiswerk maken. Te veel huiswerk kan gezondheidsproblemen instigeren* zoals extreme stress met verscheidene fysieke klachten als gevolg. Daarnaast kan huiswerk ook maatschappijvervreemding veroorzaken. Toch stimuleren scholen leerlingen om zoveel mogelijk (huis)werk te maken, wat oprecht crimineel is. De voordelen van huiswerk wegen niet op tegen de nadelen, dus minimaliseren van huiswerk is mijn advies. * opwekken 

Morgen, 6 juni 2018, volgt les 3.

Lees hier les 1

Sluiten
Word nu lid!