Lidmaatschap AutismeFonds Info&advies Aanmelden zoek&vind 030-2299800
Balans overhandigt petitie voor het behoud van spellingshulp aan Tweede Kamer

Vandaag hebben Swanet Woldhuis, directeur van Oudervereniging Balans, en Jasper Braakman, VO-leerling met Dyslexie de petitie voor het behoud van spellingshulp bij examens voor leerlingen met Dyslexie aangeboden aan staatssecretaris Sander Dekker en de Kamercommissie. En met succes!

Maatwerk

Oudervereniging Balans is van mening dat leerlingen met Dyslexie geen gelijke kansen krijgen voor het halen van hun examens als hen de mogelijkheid van het gebruik van spellingsondersteuning wordt ontnomen. Volgens Balans is dit in strijd met de principes van het Passend Onderwijs, wat maatwerk voor elke leerling zou moeten leveren.

Signaal

De petitie is inmiddels ondertekend door bijna 40.000 mensen en geeft daarmee een duidelijk maatschappelijk signaal af. Oudervereniging Balans hoopt hiermee duidelijk te maken dat spellingscontrole als compenserend hulpmiddel leerlingen met Dyslexie juist de kans geeft hun capaciteiten optimaal te benutten, zonder beperkt te worden door beperkingen waarop zij zelf geen invloed hebben.

Succes

De petitie van Balans is een groot succes gebleken. Het College voor Toetsen en Examens (CvTE) heeft inmiddels besloten om dyslectische kandidaten die de computer als schrijfgerei gebruiken, de mogelijkheid te bieden om óók bij centrale examens waarbij spelling meeweegt in de beoordeling, gebruik te maken van spellingcontrole. Het College pleit er tevens voor om onderzoek te laten verrichten naar de wijze waarop spelling het best geëxamineerd kan worden, in het bijzonder waar het dyslectische leerlingen betreft. Totdat de uitkomsten van een dergelijk onderzoek bekend zijn blijft de ontheffingsmogelijkheid voor dyslectische kandidaten van kracht.

Lees hier het bericht van het CvTE

Een delegatie van Balans en LAKS biedt de petitie aan aan de staatssecretaris (foto rechts) en aan de Vaste Kamercommissie OCW (foto links)

 

 aanbieding petitie dyslexie