Lidmaatschap AutismeFonds Info&advies Aanmelden zoek&vind 030-2299800
Autismeweek 2015

28 maart t/m 4 april 2015

Om aandacht te geven aan Wereld Autisme Dag (2 april) organiseren de Nederlandse Vereniging voor Autisme en het AutismeFonds de Autismeweek 2015 van 28 maart t/m 4 april 2015.

'Autisme is niet te genezen, onbegrip gelukkig wel.’

Dit is de slogan van de Nederlandse Autismeweek 2015 en van de brede publiekscampagne die in deze week zal plaatsvinden. De slogan roept vragen op: want hoezo spreken over genezen in relatie tot autisme, autisme is toch geen ziekte? Dat klopt natuurlijk. Toch staan we helemaal achter deze slogan, omdat we merken dat deze discussies  losmaakt. Er wordt over gesproken. En wij worden gevraagd om uitleg. En dat is precies wat we willen: we willen kunnen uitleggen waar het om gaat bij autisme, en dat er meer begrip voor moet komen. Bij iedereen, en vooral ook bij mensen die zelf niet dagelijks met autisme te maken hebben.

De start van de autismeweek vindt plaats op 28 maart in het Dolfinarium te Harderwijk. Kijk voor meer informatie en aanmelding op de website van autismeweek.

Activiteiten – ook bij u in de buurt

De NVA-regio’s en de Autisme Info Centra (AIC’s) organiseren in de Autismeweek inloopmiddagen, informatiemarkten of lezingen. En niet alleen de NVA zelf, maar ook tientallen andere organisaties in organiseren activiteiten waarbij mensen met en zonder autisme samenkomen en met elkaar in gesprek gaan. Iedereen kan een activiteit aanmelden via het formulier onder kopje ‘activiteiten’ op www.autismeweek.nl

De PRAATzuil

Op diverse locaties in het land zal een PRAATzuil staan. Dit is een videozuil met daarin een touchscreen-monitor en een camera met microfoon. Iedereen kan gedurende 1 minuut zijn of haar persoonlijke verhaal over autisme inspreken; over hoe hij/zij het autisme ervaart, hoe hij/zij daarmee omgaat en vooral ook welke talenten autisme met zich meebrengt en hoe hij/zij die inzet. Ook kan worden ingesproken waarom dat begrip van de maatschappij, waar de landelijke campagne om gaat, zo belangrijk is. De opnames worden begeleid door een getrainde vrijwilliger en zullen later op een youtube-kanaal beschikbaar komen.

U kunt zelf ook campagne voeren!

De landelijke awareness campagne maakt het onbegrip waar onze achterban vaak op stuit voelbaar en zichtbaar. Zes prachtige portretten van jongeren worden op posters en boomerang-kaarten getoond met voor iedereen herkenbare kenmerken, die daarbij uitvergroot worden als zijnde autisme gerelateerde kenmerken als je er bovenmatig mee te maken hebt.

Op de achterzijde van deze pagina’s, in het hart van het magazine, vindt u zo’n campagneposter. U kunt deze poster uit het blad halen en (laten) ophangen om zo aandacht te vragen voor het onbegrip waar onze doelgroep mee te maken heeft. Hang de poster op bij de bibliotheek, op school of op de sportclub. Het AIC bij u in de buurt heeft extra exemplaren. Ook zijn de posters te downloaden via onze website www.autismeweek.nl.

Autismevriendelijkheidsprijs 2015

Nomineer uw werkgever, hulpverlener, vriend of andere autismeheld!

De Autismevriendelijkheidsprijs wordt jaarlijks in de Autismeweek uitgereikt aan personen die zich op bijzondere wijze hebben ingezet voor de participatie van mensen met autisme.

Kent u een persoon of organisatie die volgens u in aanmerking komt voor de Autismevriendelijkheidsprijs 2015? Stuur dan uiterlijk 17 maart een mail met uw nominatie inclusief uitleg naar: info@autismeweek.nl

De autismeweek is een initiatief van de Nederlandse Vereniging voor Autisme en het AutismeFonds. De Autismeweek 2015 wordt mede mogelijk gemaakt door de Vriendenloterij en Coop supermarkten.

M NVA 56 Logo AutismefondsLogo Autismeweek 2015VriendenLoterij Logo 2014Logo Coop