Lidmaatschap AutismeFonds Info&advies Aanmelden zoek&vind 030-2299800
Omgang met leeftijdsgenootjes goed voor sociale vaardigheden van kleuters met autisme

Contact met andere kinderen is veel effectiever voor de sociale ontwikkeling van kleuters met autisme, dan reguliere ontwikkelprogramma’s. Dit blijkt uit onderzoek van de Kansas University.

Onderzoekers observeerden kinderen met ASS, die in sociale spelgroepjes werden gekoppeld aan twee of drie klasgenootjes zonder autisme. Ontdekt werd dat de kinderen met autisme in deze spelgroepjes meer vorderingen maakten dan kinderen uit een controlegroep, die het reguliere behandelprogramma volgden. De kinderen in de spelgroepjes gingen beduidend meer sociale interacties aan en werden bovendien beter in taal en het voeren van gesprekjes. Ook in de klas gingen hun sociale vaardigheden en gedrag erop vooruit.

De spelgroepjes werden begeleid door een team van professionals, die waren getraind middels zogenaamde ‘Peer Networks Invention’ strategieën. Er werd telkens een nieuw concept in de groep geïntroduceerd, zoals bijvoorbeeld ‘delen’, of ‘iets vragen’, waarna de kinderen zonder autisme gevraagd werd hun groepsgenootjes met ASS te helpen om dmv spelletjes het concept te leren.

Ondanks de positieve uitkomsten, benadrukt de organisatie Autism Speaks wel dat de resultaten niet representatief zijn voor alle kinderen met autisme. Aan het onderzoek namen alleen kinderen met ASS deel die een redelijk ontwikkeld taalniveau hadden.

Bekijk hier een filmpje van een spelgroep.